Les 2 - Frequenties en tabellen

In deze les leer je de volgende dingen:

  • Statistische begrippen die je helpen om statistiek te begrijpen en uit te leggen.
  • Vragen beantwoorden in verband met de betekenis van de frequenties van gegevens in een frequentietabel en ze interpreteren. (LPD s28)
  • Vragen beantwoorden in verband met verschillende grafische voorstellingen van statistische gegevens. (LPD s29)

Vul om te beginnen onderstaand formulier in! Zo krijgen jij en ik een beeld van wat je de vorige les hebt opgenomen. Zijn er onduidelijkheden bij sommige vragen, aarzel dan niet om me te contacteren.

Jasper heeft onderzocht welke media de leerlingen van de tweede graad in zijn school het meest gebruiken.
Hij heeft 40 willekeurige leerlingen uit het 3e en 4e jaar bevraagd en hen een enquête gegeven. Hij verkreeg volgende resultaten:

Verwerking van de enquête

Jasper vond dit niet handig en wou meer structuur in zijn resultaten brengen. Daarom maakt hij een tabel met 4 kolommen. Om deze tabel beter te leren begrijpen, gebruik je onderstaande thinglink.

Na het bestuderen van onderstaande tabel kunnen we volgende begrippen bekijken.

AFSPRAAK: We ronden de relatieve frequentie altijd af tot op 2 cijfers na de komma! Als je procenten graag met 1 cijfer na de komma geeft, dan rond je de relatieve frequentie af op 3 cijfers na de komma.

Een frequentietabel opstellen

Zoals je op de thinglink kan zien, heeft Jasper nog steeds een willekeurige volgorde gebruikt. Bij het opstellen van een frequentietabel kan je best een ordening gebruiken.

Zo komen we tot neen nieuwe AFSPRAAK: Je plaatst het antwoord met de grootste (absolute) frequentie best eerst en rangschikt dalend.

Hou hier dus zeker rekening mee wanneer je je eigen statistische onderzoek gaat maken!
Bekijk hieronder de aangepaste tabel.

Grafische voorstellingen
Staafdiagram of kolomdiagram

We maken een staafdiagram over de bovenstaande gegevens.

Om alles wat duidelijker te maken, noteer je bij elke as wat er op wordt aangeduid. Je moet ook weten waarover je onderzoek gaat en geeft het diagram dus ook een titel.

Bekijk hieronder het voorbeeld van de grafiek.

Schijfdiagram

Naast de staafdiagram van hier boven hebben we nog een handige grafiek. Het schijfdiagram (of cirkeldiagram of taartdiagram) maakt gebruik van hoekmaten die zijn omgerekend van de getallen uit de frequentietabel. Je moet er wel op letten dat er een legende bij staat, maar ook dat de bijhorende procent wordt vermeld.

Hieronder zie je de diagram van hierboven omgezet in een schijfdiagram.

Vul nu de tabel aan in je cursus op pagina 21. Heb je vragen of geraak je moeilijk op weg? Aarzel dan niet om mij te contacteren!

Ook nu kunnen we verschillende begrippen bekijken om jezelf gemakkelijker uit te drukken in de statistiek.


Wil je nog meer oefeningen op frequenties en tabellen?
Download ze dan via onderstaande link, maar je kan ze ook terugvinden in je cursus p. 22-24.

. Je mag altijd je oplossingen doorsturen of om hulp vragen.

Heb je hulp nodig met het maken van je frequentietabellen en/of histogram, bekijk dan zeker EXCEL-TIPS LES 2 of bekijk het voorbeeldonderzoek


Je hebt deze les succesvol volbracht!
Begin alvast aan je eigen statistische onderzoek en denk na over je onderzoeksvraag.
Bekijk via deze link eventuele tips/voorbeelden.

Heb je vragen? Stuur ze dan in via deze link!

Verder verwacht ik je om 10u stipt in de Zoom-sessie, hier worden antwoorden op ingezonden vragen gegeven, kan je zelf nog vragen stellen of worden andere onduidelijkheden opgehelderd.

VEEL SUCCES!


Ten laatste om 17u verwacht ik van jou een stand van zaken van je onderzoek.
Heb je vragen? Dan hoor ik het graag via de vragenpagina.
Gebruik onderstaande link om je vooruitgang door te sturen.


lander.bellemans@student.kdg.be
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin