Les 1 - Basisbegrippen

In deze les leer je de volgende dingen:

  • Statistische begrippen die je helpen om statistiek te begrijpen en uit te leggen.
  • Kwalitatieve en kwantitatieve gegevens herkennen. (LPD s26)
  • Vragen beantwoorden in verband met het belang van de representativiteit van een steekproef. (LPD s27)

Kan je je nog bedenken wanneer je voor het laatst een enquête hebt ingevuld? 
Deze vragenlijsten worden in allerlei sectoren en met verschillende bedoelingen gebruikt.
Toch hebben al deze vragenlijsten iets gemeen... ze zijn een onderdeel van de wiskunde... maar welke wiskunde?

Wel! Het antwoord hierop ga je in deze eerste les krijgen! Je gaat niet alleen te weten komen wat statistiek is, maar ook andere belangrijke begrippen in deze tak van de wiskunde komen vandaag aan bod! Zo kan jij de eerste stappen zetten naar je eigen statistisch onderzoek, want geef nu toe? De praktijk is toch veel leuker dan de theorie? 

Statistiek is belangrijker dan je denkt!

De kern bij statistiek is altijd dezelfde, namelijk er wordt iets onderzocht en nadien wordt er een besluit uit getrokken. We gaan de oefening zelf eens maken. Speel volgende educaplay waarin je verschillende stellingen zal zien, vul deze correct aan zodat je weet wat er wordt onderzocht.

We verkrijgen zo onderstaande definitie voor het begrip statistiek.

Elementen en variabelen

De mama van Noor is mondmaskers aan het stikken voor de Coronacrisis. Noor verveelt zich en ziet plots een doos vol met knopen. Ze ziet dat de knopen door elkaar liggen en wil wat meer orde brengen. Ze besluit de knopen te sorteren... eerst op basis van kleur (alle blauwe knopen bij elkaar, alle rode knopen bij elkaar,...), vervolgens gaat ze niet sorteren op kleur, maar op basis van grootte (hele kleine knopen - kleine knopen - gewone knopen - grote knopen - hele grote knopen).

Uit volgend tekstje kan je twee nieuwe statistische begrippen halen. Bekijk hieronder hun definitie.

We oefenen bovenstaande begrippen in aan de hand van volgende twee oefeningen.

Welke antwoorden kan je krijgen bij volgende variabelen? Geef er minstens 3 verschillende.

Kijk eens terug naar de bovenstaande vragen en denk eens na over de volgende vragen:

  • Heb je op alle vragen hetzelfde ingevuld?
  • Zijn er altijd getallen aan bod gekomen of soms ook niet?

Je vindt de verschillende soorten variabelen in onderstaand definitiekader.

Zijn cijfers altijd kwantitatieve variabelen? Nee, denk maar aan postcodes of huisnummers! Dit zijn cijfers, maar hiermee kan je geen zinvolle wiskundige berekening mee uitvoeren. Dit zijn dus kwalitatieve variabelen. Kijk dus altijd goed uit of je cijfers met kwantitatieve variabelen of kwalitatieve variabelen te maken hebt!

Populatie, steekproef en omvang

Er wordt een onderzoek gestart naar de muziekvoorkeur van Vlaamse 15-jarigen.

  • Is het mogelijk om alle 15-jarigen in Vlaanderen te ondervragen?
  • Waarom is dat wel/niet mogelijk?
  • Hoe los je dit op?

Ook hier heb je verschillende begrippen die je gaan helpen om jezelf uit te drukken binnen de statistiek.

Er zijn 2 voorstellen voor een steekproef:

  • Alle leerlingen van klas 4 STWa.
  • Twee leerlingen uit elke klas van de school van het 1ste tot en met het 6de jaar.

Vul onderstaande oefening in.


Wil je nog meer oefeningen op de basisbegrippen van de statistiek? 
Je kan ze terugvinden op p.16 van je cursus. Je mag altijd je oplossingen doorsturen of om hulp vragen. 

Heb je hulp nodig met het ingeven van je gegevens, bekijk dan zeker het voorbeeldonderzoek.


Je hebt deze les succesvol volbracht!
Begin alvast aan je eigen statistische onderzoek en denk na over je onderzoeksvraag.
Bekijk via deze link eventuele tips/voorbeelden.

Heb je vragen? Stuur ze dan in via deze link!

Verder verwacht ik je om 10u stipt in de Zoom-sessie, hier worden antwoorden op ingezonden vragen gegeven, kan je zelf nog vragen stellen of worden andere onduidelijkheden opgehelderd. 

VEEL SUCCES!


Ten laatste om 17u verwacht ik van jou een onderzoeksvraag, (omvang) steekproef en eventueel een aantal gegevens. Zorg ervoor dat je goed nadenkt over je elementen, soort variabele,... Heb je vragen? Dan hoor ik het graag via de vragenpagina.
Gebruik onderstaande link om je vooruitgang door te sturen


lander.bellemans@student.kdg.be
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin